Skip to main content

Tips Untuk Mengurangkan Bil Elektrik Anda


Ketahui bagaimana untuk menggunakan elektrik dengan lebih efisien boleh membantu anda berjimat beberapa ratus ringgit setahun dan membantu melindungi alam sekitar juga.


Beberapa kaedah dan cara yang boleh mengurangkan penggunaan elektrik ini perlukan sedikit pengorbannan dari pihak anda, dan mungkin uga perlu melibatkan sedikit masa dan kewangan, tetapi berbaloi dalam masa hadapan.

Berikut adalah cara-cara untuk mengurangkan bil elektrik anda, tidak kiralah untuk rumah, sekolah ataupun pejabat anda.





Kaedah #1 : Berjimat Elektrik Pada Masa Yang Sama Menyejukkan Rumah

Percayalah, kita banyak menggunakan tenaga elektrik untuk menyejuk atau menyamankan rumah dan bilik kita. Tiada salah dengan perkara tersebut, cuma kena tepat dengan caranya:

1. Cat Rumah Anda

Tahap kepanasan dalam rumah boleh ditentukan dengan warna cat. Warna yang lebih gelap akan mudah menyerap haba berbanding dengan warna yang terang. Oleh itu, jika anda bercadang untuk mengecat rumah anda, pilihlah warna yang terang untuk mengurangkan
haba yang diserap.

Warna yang dicadangkan adalah warna putih, namun warna yang lain juga boleh digunakan.

Satu kajian di Lawrence Berkeley National Laboratory menemui bahawa rumah yang mempunyai bumbung berwarna putih boleh berjimat sebanyak 40% tenaga berbanding dengan rumah yang mempunyai bumbung yang berwarna gelap atau hitam.

2. Elak Guna Peralatan Yang Mengeluarkan Haba Pada Tengah Hari

Sesetengah peralatan elektrik di rumah seperti oven, pengering dan dishwater boleh menghasilkan haba, yang mana boleh menyebabkan isi rumah anda berasa panas.

Cuba elakkan daripada menggunakannya pada waktu tengah hari, kerana pada waktu itu suhu paling tinggi, dan anda juga mungkin tidak seleasa jika suhu itu dinaikkan kerana penggunaan alatan elektrik yang dinyatakan tadi.

3. Periksa Pendingin Hawa Anda

Kadangkala alat pendingin hawa anda perlukan servis dan diselenggara agar ia boleh berfungsi dengan optimum. Anda boleh memanggil pusat servis syarikat berkenaan untuk membantu anda menyelenggara pendingin hawa anda, ataupun anda boleh membuatnya sendiri.

Satu lagi, pastikan anda mendapatkan AC yang sesuai dengan saiz bilik dan rumah anda. Saiz menjadi peranan yang besar dalam hal ini.

Ataupun, ingin tukar AC kepada yang baharu kerana rosak, adalah terbaik jika anda mendapatkan model yang terbaru, kerana banyak syarikat yang sudah menyediakan AC yang jauh lebih efisien dari model sebelumnya.

Pastikan anda menukar filter AC anda setiap bulan. Filter yang dipenuhi dengan habuk menyukarkan pendingin hawa untuk menyedut udara, meningkatkan kadar penggunaan elektrik.

4. Peredaran Udara

Jika peredaran udara di rumah anda tidak baik, ini akan menyukarkan peralatan elektrik anda seperti AC dan kipas memberikan kesan yang optimum. Gunakan kipas, jangan 100% bergantung kepada pendingin hawa sahaja. Walaupun kipas tidak dapat menyejukkan rumah, ia membantu dalam peredaran udara.

Buka pintu dan tingkap juga boleh membantu udara masuk dan keluar dengan mudah. Namun, jangan lupa pula untuk tutup dan menguncinya pada waktu malam ataupun anda mahu keluar.

Kaedah #2 : Rancang Penggunaan Tenaga Elektrik

Kaedah yang terakhir ini melibatkan perancangan anda dalam menentukan penggunaan elektrik anda. Ketahui dibawah:

1. Kerap Periksa Meter Anda

Kadangkala syarikat tenaga membuat kesilapan semasa membaca meter anda. Pastikan anda memeriksa meter anda setiap hujung bulan dan bandingkan dengan jumlah bil yang anda terima. Buat panggilan kepada syarikat berkenaan jika anda merasakan keraguan.

Selain itu, anda juga boleh membuat perancangan yang lebih baik untuk bulan hadapan dengan hanya memeriksa meter anda. Jika anda merasakan meter anda bulan ini agak tinggi dengan bulan sebelumnya, anda boleh membuat keputusan untuk mengurangkan beberapa peralatan elektrik yang anda rasa saya tidak penting.

2. Pilih Produk Yang Lebih Efisien

Setiap produk mempunyai banyak jenama dan model, dan setiap daripadanya tidak semestinya memerlukan tenaga yang sama, tidak semestinya. Oleh itu, jika anda ingin berjimat elektrik, adalah terbaik jika anda memeriksa kadar watt dan volt yang diperlukan untuk peralatan tersebut beroperasi. Bandingkan. Buat pilihan yang baik.

Kaedah #3 : Berjimat Atas Penggunaan Peralatan Elektrik


Perkara ini tidak asing lagi, dan kita sentiasa dengar tetapi masih ramai tidak mengamalkannya.

1. Tutup Peralatan Elektrik Jika Tidak Guna

Pastikan anda menutup lampu dan kipas ketika tidak menggunakannya (ataupun tiada keperluan menggunakannya). Sesetengah peralatan menggunakan sedikit tenaga elektrik jika diplagkan (walaupun tidak pasang), adalah terbaik jika anda keluarkan plag peralatan tersebut.

Anda juga dinasihatkan agar memeriksa semua perlatan elektrik anda sebelum masuk tidur, untuk pastikan semuanya dimatikan.

2. Beli Produk Yang Diiktiraf

Anda disarankan sangat agar membeli peralatan elektrik yang diluluskan oleh SIRIM, dan jika boleh dapatkan juga produk yang diiktiraf oleh Energy Star. Peralatan yang diluluskan ini lebih stabil dan boleh tahan lama berbandingdengan produk yang tidak. Selain itu, ia lebih
selamat.

Anda juga boleh tukar mentol lampu anda kepada mentol kalimantang. Hal ini kerana ia boleh tahan lagi lama dan lebih jimat – secara tidak langsung dapat mengurangkan kos gantian mentol dalam jangka masa yang tertentu.

3. Basuh Baju Dengan Air Biasa (Bukan Air Panas)

Sesetengah mesin basuh yang moden mempunyai fungsi untuk panaskan air sebelum membasuh baju anda. Air yang panas/suam boleh meningkatkan kadar tindak balas bahan kimia bahan pencuci. Fungsi ini memerlukan tenaga elektrik. Oleh itu, jika anda ingin berjimat, anda boleh pilih untuk tidak menggunakan fungsi tersebut.

4. Kurangkan Penggunaan Pamanas Air

Semua peralatan elektrik yang melibatkan pemanasan memerlukan tenaga elektrik yang banyak, ini termasuklah alat pemanas air di dalam bilik mandi. Anda dinasihatkan untuk tidak menggunakannya jika tidak perlu, tidak pun paling kurang anda mengurangkan suhu yang digunakan.

Kesimpulan

Secara ringkas, mengurangkan bil elektrik di rumah (atau pejabat) anda bukanlah sesuatu perkara yang mustahil ataupun susah. Ia cuma perlukan sedikit usaha. Namun, percayalah anda mendapat manfaat pada kemudian hari.

Comments

Popular posts from this blog

5 LANGKAH MEMILIH KOMPUTER YANG SESUAI SEBELUM MEMBELI

Walaupun tidak dinafikan bahawa komputer persendirian (ataupun PC) sudah kurang digunakan pada masa sekarang, namun ia masih mendapat permintaan dari beberapa pihak. Dalam artikel ini kami akan bantu anda untuk memberikan sedikit pandangan kepada anda sebelum membeli PC. 1. Apakah Keperluan Anda untuk Memiliki Komputer? Pertama sekali, anda perlu tanya diri sendiri terlebih dahulu, anda akan menggunakan komputer tersebut untuk tujuan apa. Sebagai contoh, sekadar menggunakan untuk melayari internet, ataupun menaip fail, ataupun bermain permainan dan edit video/gambar. Adakah anda merancang menggunakannya untuk membuat laman sesawang? Adakah untuk bermain permainan komputer dan bercadang untuk upgrade pada masa hadapan? – Sila pertimbangkan semua aspek itu. 2. Pilih Komputer Yang Mudah Dinaik Taraf (Upgrade) Kadangkala komputer yang kita guna sudah tidak secepat masa kita beli pada mula-mulanya. Oleh itu, upgrade menjadi satu pilihan yang baik daripada membeli komputer yang

" BANG, ADA KERJA KOSONG X ? "

Perkara pertama bila dah habis belajar, tak kisah la lepas SPM ke, STPM ke, sijil ke, diploma ke atau degree ke, adalah untuk mendapatkan pekerjaan dan kalau boleh yang sesuai dengan jiwa raga serta memberi gaji yang berpadanan. Tapikan bukan senang nak dapat kerja sekarang, melihat pada faktor ekonomi sekarang yang tak menentu. Sekejap elok, sekejap tak. Kalau apply terus dapat, memang rezeki. Sambil-sambil tengah mencari tu, rajinkan diri tanya orang lain bagaimana nak naikkan percentage untuk dapatkan interview. Banyakkan bertanya untuk mendapatkan tips. Memang orang yang sudi nak share memang tak lokek ilmu. So kali ni, dikesempatan ini, kami nak kongsi dengan sesiapa yang sudi nak baca macam mana kita nak tingkatkan peluang untuk dapatkan pekerjaan yang diimpikan atau tak pun untuk keluar dari alam pengangguran Pertama sekali perlu diingat resume , resume dan resume . Berdasarkan apa yang orang berpengalaman bagitau, resume yang kita hantar tu mesti kena simple dan

CARA MEMBENTUK DIRI MENJADI PEKERJA CEMERLANG DALAM PERSPEKTIF ISLAM

Pekerja yang mempunyai prestasi kerja cemerlang akan sentiasa menjadi buruan organisasi. Organisasi mahu menggunakan pengetahuan, kemahiran, pengalaman, kecekapan dan nilai positif yang dimiliki serta kepakaran yang ada pada pekerja sebegini agar kualiti perkhidmatan yang ditawarkan berada pada tahap cemerlang.  Pekerja yang cemerlang menyumbang kepada peningkatan kualiti dan kuantiti perkhidmatan yang baik.  Jika menemui kesulitan ketika melaksanakan tugas, perkara yang perlu dilakukan adalah berusaha mencari jalan mengatasi atau menyelesaikan masalah itu dan tidak mudah berpatah hati dan mengaku kalah sebelum menyelesaikannya. Untuk mencapai tahap kecemerlangan, seorang pekerja itu perlu menanam dan mengamalkan sifat berikut: Pro-aktif dan mengambil inisiatif Pekerja yang pro-aktif dan mempunyai sikap inisiatif adalah mereka yang melakukan usaha atau sesuatu sebelum dipaksa oleh keadaan atau diarah melakukannya. Sesuatu kerja itu perlu dilakukan dengan tekun dan teliti