Skip to main content

5 TIPS UNTUK SELESA DI TEMPAT KERJA BARU


Anda baru mula bekerja di syarikat baru. Pastinya bermacam-macam perasaan yang anda dapat. Anda rasa seronok, excited, nervous dan tak mustahil juga untuk rasa agak tertekan ketika ini.

Minggu pertama bekerja boleh jadi 5 hari yang paling susah untuk anda menyesuaikan diri. Jika anda masih lagi bergelut untuk menyesuaikan diri dengan kerja baru anda dalam tempoh 3 bulan percubaan, ia mengganggu motivasi dan keyakinan anda untuk terus bekerja di syarikat itu.

Jadi macam mana caranya untuk menguasai kerja baru dan dalam masa yang sama menyesuaikan diri dengan rakan sekerja?



#1: Jangan bandingkan kerja baru dengan yang lama

Anda mungkin pekerja cemerlang sewaktu di syarikat lama, tapi jangan terlalu ego. Tiada siapa yang menyukai mereka yang memiliki sifat ‘berlagak’. Jadilah seorang yang terbuka untuk menerima ilmu dan pendapat baru. Cari masa dan suasana yang sesuai untuk kongsikan pengalaman dan teknik unik yang anda telah pelajari dengan rakan kerja baru.

#2: Faham bidang kerja anda

Anda perlu faham setiap bidang kerja yang ditugaskan kepada anda serta mampu menyusun kerja-kerja tersebut mengikut tahap prioriti masing-masing. Dapatkan penerangan daripada rakan sekerja atau ketua jabatan anda untuk mengelakkan sebarang kekeliruan. Dengan mengambil tahu cara-cara penilaian prestasi anda dijalankan, anda akan lebih faham aliran proses kenaikan pangkat dan sebagainya.


#3: Jangan malu bertanya

Sebagai pekerja baru, normal jika anda mempunyai banyak soalan; bermula dari prosedur kerja, sehinggalah mengingati nama serta jawatan rakan-rakan kerja baru anda. Persoalan-persoalan yang anda ada, tak kira kecil atau besar, pasti ada jawapannya. Cara mudah untuk menjawab persoalan-persoalan itu ialah dengan bertanya. Jangan bimbang, rakan kerja anda pasti faham dan sudah sedia maklum yang anda pasti ada banyak soalan untuk ditanyakan dan mereka tidak keberatan untuk menerangkannya kepada anda.

#4: Sentiasa ucapkan terima kasih

Anda pekerja baru, jadi anda mungkin ada melakukan kesilapan. Ketua jabatan dan rakan-rakan anda pasti menegur untuk memperbetulkan kesilapan itu. Apa yang perlu anda lakukan? Ucapkan terima kasih! Meskipun mereka tidak memberikan sebarang teguran sekalipun, anda masih boleh tanya mereka tentang hasil kerja anda dan cuba memperbaiki diri!


#5: Hormati budaya di tempat baru

Tepati masa kerja anda. Lebih baik untuk anda tiba di pejabat 5 atau 10 minit lebih awal daripada waktu sepatutnya supaya anda boleh lebih relaks. (p/s: Tiada sesiapa yang suka pekerja baru yang lambat datang kerja). Dari segi pakaian pula, tentu sahaja anda perlu elakkan daripada berpakaian terlalu over mahupun terlalu kasual.

Untuk mempercepat proses ice breaking sesama rakan sekerja anda, terima pelawaan mereka untuk makan tengah hari bersama-sama atau ajak mereka untuk makan tengah hari. Percayalah, semakin cepat anda menyesuaikan diri dengan rakan kerja baru, lebih mudah untuk anda menyesuaikan diri dengan suasana pejabat dan kerja baru anda.

Comments

Popular posts from this blog

5 LANGKAH MEMILIH KOMPUTER YANG SESUAI SEBELUM MEMBELI

Walaupun tidak dinafikan bahawa komputer persendirian (ataupun PC) sudah kurang digunakan pada masa sekarang, namun ia masih mendapat permintaan dari beberapa pihak. Dalam artikel ini kami akan bantu anda untuk memberikan sedikit pandangan kepada anda sebelum membeli PC. 1. Apakah Keperluan Anda untuk Memiliki Komputer? Pertama sekali, anda perlu tanya diri sendiri terlebih dahulu, anda akan menggunakan komputer tersebut untuk tujuan apa. Sebagai contoh, sekadar menggunakan untuk melayari internet, ataupun menaip fail, ataupun bermain permainan dan edit video/gambar. Adakah anda merancang menggunakannya untuk membuat laman sesawang? Adakah untuk bermain permainan komputer dan bercadang untuk upgrade pada masa hadapan? – Sila pertimbangkan semua aspek itu. 2. Pilih Komputer Yang Mudah Dinaik Taraf (Upgrade) Kadangkala komputer yang kita guna sudah tidak secepat masa kita beli pada mula-mulanya. Oleh itu, upgrade menjadi satu pilihan yang baik daripada membeli komputer yang ...

4 KESAN " MULTITASKING" DALAM JANGKA MASA PANJANG! KENAPA?

Multitasking memang akan membuat Anda boleh bergerak lebih cepat dan menyelesaikan semua pekerjaan dalam satu waktu, ini memang bagus untuk menjimat tenaga dan waktu. Namun ternyata kebiasaan ini tidak baik dilakukan dalam jangka masa panjang, kenapa? Daya fokus anda akan terbahagi. Hal ini dikatakan psikologis, dimana kebiasaan melakukan suatu pekerjaan bersamaan tidak akan memberikan kesan yang bagus, ini akan membuat fikiran mudah terpecah dan akhirnya tidak menyelesaikan semua pekerjaan dengan baik. Saat masih muda, ini semua memang bagus. Namun menjelang usia 40 tahun, sudah jelas akan terjadi penurunan cara kerja. Sebenarnya apa kesan negatif dari kebiasaan multitasking, hal yang hampir dilakukan semua orang muda. Kerana menganggap tidak mempunyai banyak masa, namun di dengan semua pekerjaan segudang. Ada banyak hal yang bisa Anda dapatkan, salah satunya tidak cepat tua. Lebih baik mencegah dampak negatif mulai sekarang bukan. 4 Kesan Negatif Jika Menerapkan Multita...

TIPS SESUAIKAN DIRI DALAM ALAM PEKERJAAN SELEPAS TAMAT BELAJAR

Sebelum ini pernah kecoh apabila wakil sebuah firma pekerjaan berkata, graduan di Malaysia mempunyai kemahuan yang tidak realistik jika dibandingkan dengan realiti sebenar dunia pekerjaan. Adakah perkara tersebut benar atau hanya sekadar kata-kata kosong untuk memastikan permintaan graduan-graduan baru kekal rendah? Bagaimanapun, memang tidak dinafikan ada pelbagai aspek yang perlu diperhalusi sebagai graduan yang baharu sahaja menamatkan zaman belajar dan kini mula menceburi alam pekerjaan. Berikut merupakan nasihat-nasihat berguna yang selalu dipandang remeh oleh graduan baru. Begitu juga dengan pekerja yang sudah mempunyai pengalaman bertahun-tahun. Nasihat-nasihat ini diharapkan dapat membantu anda dalam mencari pekerjaan dan membantu meringankan proses menyesuaikan hidup di tempat kerja yang baru. 1. Tak Ada Siapa Peduli Apa Kelulusan Anda! Walaupun anda datang bekerja dengan segulung ijazah yang anda susah payah dapatkan, ini tidak bererti anda hebat dan serba...