Skip to main content

5 PUNCA ANDA TIDAK DIPANGGIL KE TEMUDUGA KERJA


Anda lihat banyak jawatan kosong ditawarkan tetapi apabila anda membuat permohonan tidak ada satu pun daripada permohonan anda mendapat respone apatah lagi panggilan untuk dijemput menghadiri temuduga.

Punca Anda Tidak Dipanggil ke Temuduga Kerja

Akibat daripada ini anda mula marah dan menyalahkan pihak lain dan memberikan alasan seperti menggunakan kable,iklan jawatan kosong tipu dan sebagainya.

Jom kita buat sedikit analisa kenapa permohonan anda tidak berjaya ini mungkin kerana anda melakukan kesalahan-kesalahan yang kecil dan anda tidak sedar sehingga permohonan anda ditolak.

1. Resume dan Cover Letter Tidak Sesuai
Pastikan anda kemaskini resume anda berdasarkan jawatan yang anda ingin mohon, Tuliskan kemahiran yang berkaitan dengan jawatan yang anda ingin mohon dan paling penting pastikan anda menulis sebab kenapa anda mohon jawatan yang ditawarkan dan nilai tambah yang akan diberikan oleh anda jika syarikat itu mengambil anda berkerja.

2. Tidak Layak / Terlebih Layak

Jangan mohon jawatan yang anda sendiri tahu anda tidak layak untuk menerimanya dan jangan mohon jawatan yang anda terlebih layak.
Pihak majikan mengeluarkan kos yang sangat tinggi untuk satu-satu iklan jawatan kosong jadi setiap orang yang mereka ingin ambil sebagai pekerja adalah orang yang benar-benar sesuai dengan jawatan yang ditawarkan dan boleh bertahan lama berkerja dengan mereka.

3. Kesalahan ejaan, grammar dan lain-lain

Jika resume dan cover letter anda penuh dengan kesalahan ini memberi makna kepada majikan anda tidak bersungguh-sungguh untuk berkerja oleh itu sila pastikan resume anda bebas daripada sebarang kesalahan ejaan.

Resume dan cover letter juga hendaklah mengikut format yang betul menggunakan font yang mudah dibaca, ringkas dan padat. Suruh rakan-rakan anda semak resume anda dan minta padangan mereka tentang resume anda.

4. Bahasa yang sukar difahami
Pastikan anda menulis resume dan cover letter anda menggunakan bahasa yang ringkas dan mudah difahami oleh majikan dengan menggunakan ayat-ayat yang betul dalam setiap perkara yang ingin anda terangkan.

5. Follow Up

Dalam satu-satu iklan jawatan kosong kadang kala majikan menerima ratusan permohonan dan mereka yang membuat follow up akan membuktikan kepada syarikat yang anda benar-benar berminat dengan jawatan yang ditawarkan dan semestinya resume anda akan diangkat untuk dibaca dengan lebih perhatian oleh majikan.

Anda boleh follow up majikan anda dengan menggunakan dua cara iaitu terus menghubungi mereka atau hantarkan Email Follow-up selepas hantarkan resume/cv.



Panduan Lulus Temuduga Kerajaan

Panduan Lulus Temuduga Kerja Kerajaan ini memberikan rahsia-rahsia khusus bagaimana untuk lulus temuduga yang spesifik kepada jawatan kerajaan yang ditawarkan melalui Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA).

Rumusannya untuk berkerja sekarang anda perlukan membuat kajian dan penelitian yang penuh supaya anda mampu bersaing dengan ratusan lagi permohonan.

Comments

Popular posts from this blog

10 TIPS UNTUK KURANGKAN GEMENTAR BERCAKAP DI KHALAYAK RAMAI

Setiap orang mempunyai perbezaan mereka yang tersendiri, ada yang ramah, ada yang banyak mulut, mudah bergaul, juga ada yang malu, dan hanya bercakap sepatah sahaja apabila ditanya. Disebabkan perbezaan ini jugalah, membuatkan ramai di antara kita yang seringmeminta mereka yang ramah, dan banyak cakap untuk ke depan bila mana ada ucapan yang perlu diberi. Buat mereka yang pemalu, senyap, dan cepat gemuruh sudah pasti hanya diamkan diri di satu sudut, risau namanya dipanggil untuk berucap di hadapan, lagi-lagi dengan orang yang tidak dikenali. Sebenarnya ramai yang mempunyai masalah sebegitu, yang mana rasa sangat gemuruh bila perlu berhadapan dengan ramai orang, bukan tiada apa nak dicakapkan, cuma terlalu gemuruh untuk berdiri di hadapan audien yang ramai. Tapi, kalau ada cara yang boleh hilangkan rasa gemuruh ini, ia sudah pasti akan beri banyak kelegaan. Perkara-perkara yang dapat membantu kurangkan gementar 1. Amalkan senaman kardio seperti jogging, berenang dan berb...

" BANG, ADA KERJA KOSONG X ? "

Perkara pertama bila dah habis belajar, tak kisah la lepas SPM ke, STPM ke, sijil ke, diploma ke atau degree ke, adalah untuk mendapatkan pekerjaan dan kalau boleh yang sesuai dengan jiwa raga serta memberi gaji yang berpadanan. Tapikan bukan senang nak dapat kerja sekarang, melihat pada faktor ekonomi sekarang yang tak menentu. Sekejap elok, sekejap tak. Kalau apply terus dapat, memang rezeki. Sambil-sambil tengah mencari tu, rajinkan diri tanya orang lain bagaimana nak naikkan percentage untuk dapatkan interview. Banyakkan bertanya untuk mendapatkan tips. Memang orang yang sudi nak share memang tak lokek ilmu. So kali ni, dikesempatan ini, kami nak kongsi dengan sesiapa yang sudi nak baca macam mana kita nak tingkatkan peluang untuk dapatkan pekerjaan yang diimpikan atau tak pun untuk keluar dari alam pengangguran Pertama sekali perlu diingat resume , resume dan resume . Berdasarkan apa yang orang berpengalaman bagitau, resume yang kita hantar tu mesti kena simple dan...

4 KESAN " MULTITASKING" DALAM JANGKA MASA PANJANG! KENAPA?

Multitasking memang akan membuat Anda boleh bergerak lebih cepat dan menyelesaikan semua pekerjaan dalam satu waktu, ini memang bagus untuk menjimat tenaga dan waktu. Namun ternyata kebiasaan ini tidak baik dilakukan dalam jangka masa panjang, kenapa? Daya fokus anda akan terbahagi. Hal ini dikatakan psikologis, dimana kebiasaan melakukan suatu pekerjaan bersamaan tidak akan memberikan kesan yang bagus, ini akan membuat fikiran mudah terpecah dan akhirnya tidak menyelesaikan semua pekerjaan dengan baik. Saat masih muda, ini semua memang bagus. Namun menjelang usia 40 tahun, sudah jelas akan terjadi penurunan cara kerja. Sebenarnya apa kesan negatif dari kebiasaan multitasking, hal yang hampir dilakukan semua orang muda. Kerana menganggap tidak mempunyai banyak masa, namun di dengan semua pekerjaan segudang. Ada banyak hal yang bisa Anda dapatkan, salah satunya tidak cepat tua. Lebih baik mencegah dampak negatif mulai sekarang bukan. 4 Kesan Negatif Jika Menerapkan Multita...