Skip to main content

INI CARA BETUL SIMPAN DUIT GAJI ANDA !!!





Menyimpan duit di usia muda memang sangat digalakkan untuk menjamin masa depan. Namun, masih ade segelintir masyarakat yang tidak menitik berat soal ini, lebih-lebih lagi mereka yang baru mula bekerja. Yelah, first time dapat gaji katanya, mesti nafsu membuak-buak nak beli macam-macam. Betul tak?

Tak kurang juga tak tahu di mana nak simpan duit sebetulnya. Bawah bantal ke? Celah-celah baju dalam almari ke kan? Sebenarnya korang kenalah simpan di tempat selamat, tapi janganlah selamat untuk diambil. Mungkin ada yang masih belum jelas apa nak buat selepas dapat gaji. Ini caranya..




#1 Menyimpan kena ada matlamat



Kita seharusnya menetapkan matlamat atau objektif yang khusus apabila kita menyimpan. Berapa banyak jumlah simpanan yang mahu kita capai? Tempoh masa yang diperlukan untuk capai jumlah dikehendaki? Paling penting apa yang perlu dilakukan selepas matlamat tercapai?

Ketiga-tiga soalan di atas wajib dijawab jika kita hendak menyimpan. Dengan adanya matlamat yang jelas, kita boleh membuat kira-kira jumlah simpanan bulanan yang perlu diperuntukkan.

#2 Kurang disiplin jika matlamat kurang jelas





Sebagai contoh, jika menyimpan dengan objektif untuk membina dana kecemasan sebanyak RM 15,000 dalam masa 2 tahun, jadi target simpanan bulanan seharusnya RM 625. Bagi yang ingin membina tabung pelaburan, sebagai contoh sebanyak RM 20,000 dalam masa 3 tahun, simpanan bulanan sebanyak RM 550 adalah mencukupi.

Duit yang disimpan selepas tempoh ditetapkan bolehlah dijadikan tabung pelaburan. Tak kiralah samaada anda mahu membayar deposit pembelian rumah yang akan disewakan, atau modal awal pelaburan aset kertas seperti unit amanah dan saham.

Jelas bukan kepentingan ada matlamat betul? Oleh itu, sebelum anda simpan duit, cuba set dulu matlamat betul, barulah ada disiplin dan tak bosan nak simpan. Silap haribulan, duit simpanan tadi dan menggunung. Tak gitu?

#3 Nak letak duit kat mana?




Ini pula cara untuk betul anda boleh simpan duit. Ikuti perkongsian Md Afiq Md Rahim menerusi facebook miliknya :
Bismillah

– Kalau ada yang bertanya saya soalan ni, biasa saya akan tanya, bila nak guna duit tu. Dekat mana nak park duit kita bergantung matlamat kita. Jangka masa pendek, sederhana atau panjang.

#4 Simpan di Tabung Haji atau ASB




JANGKA PENDEK (+- 1 TAHUN)

– Contohnya tabung persekolahan anak2, tabung hari raya, tabung cukai dan insurans kereta, tabung korban aidiladha dan sebagainya.

-Boleh nak letak di Tabung Haji atau ASB untuk sedikit keuntungan dividen, namun saya lebih suka jika kita buat tabung botol/sampul sahaja di rumah dengan label masing2. Kerana ia lebih praktikal. Jika anda letak semua dalam TH atau ASB, nanti jadi susah nak keep track each tabungan sebab semua dah bercampur-campur.

#5 Hartanah dan unit amanah




JANGKA SEDERHANA (5 TAHUN DAN KEBAWAH)

– Contoh nak menyimpan untuk deposit beli rumah, untuk simpanan perkahwinan, untuk beli kereta secara tunai dan sebagainya.

-Untuk matlamat jangka sederhana ini, anda boleh letak di Tabung Haji, ASB, dana bon unit amanah. Tapi yang paling sedap secara peribadi saya akan katakan buat financing ASB. Sama ada nak roll modal atau compounding, dua2 memang sangat berkesan beri pulangan tertinggi untuk tempoh 5 tahun dan kebawah.

JANGKA PANJANG (5 TAHUN DAN KEATAS)




– Contoh menyimpan untuk tabungan persaraan, tabung pendidikan anak2, tabung menunaikan haji dan sebagainya bergantung target masing2.

-Ada 2 tempat terbaik bagi saya. Hartanah dan unit amanah. Kedua2 beri pulangan yang hebat untuk jangka masa panjang. Ikut selera masing2. Untuk hartanah, sila dapatkan ilmu dan bimbingan mereka yang lebih arif. Manakala unit amanah, boleh dapatkan perkhidmatan perunding unit amanah atau jika berkebolehan, boleh buat sendiri.

#6 Kesimpulannya




-Apa-apa pun, yang penting anda menyimpan, biarpun pulangan tak sehebat instrumen lain, pada akhirnya anda akan senang hati jika duit ada. Masa tu tak kira dah pulangan anda berapa peratus, asalkan duit ada. Jadi masalah kalau yang langsung tak menyimpan. Hehe

Semoga bermanfaat !

Comments

Popular posts from this blog

5 LANGKAH MEMILIH KOMPUTER YANG SESUAI SEBELUM MEMBELI

Walaupun tidak dinafikan bahawa komputer persendirian (ataupun PC) sudah kurang digunakan pada masa sekarang, namun ia masih mendapat permintaan dari beberapa pihak. Dalam artikel ini kami akan bantu anda untuk memberikan sedikit pandangan kepada anda sebelum membeli PC. 1. Apakah Keperluan Anda untuk Memiliki Komputer? Pertama sekali, anda perlu tanya diri sendiri terlebih dahulu, anda akan menggunakan komputer tersebut untuk tujuan apa. Sebagai contoh, sekadar menggunakan untuk melayari internet, ataupun menaip fail, ataupun bermain permainan dan edit video/gambar. Adakah anda merancang menggunakannya untuk membuat laman sesawang? Adakah untuk bermain permainan komputer dan bercadang untuk upgrade pada masa hadapan? – Sila pertimbangkan semua aspek itu. 2. Pilih Komputer Yang Mudah Dinaik Taraf (Upgrade) Kadangkala komputer yang kita guna sudah tidak secepat masa kita beli pada mula-mulanya. Oleh itu, upgrade menjadi satu pilihan yang baik daripada membeli komputer yang

" BANG, ADA KERJA KOSONG X ? "

Perkara pertama bila dah habis belajar, tak kisah la lepas SPM ke, STPM ke, sijil ke, diploma ke atau degree ke, adalah untuk mendapatkan pekerjaan dan kalau boleh yang sesuai dengan jiwa raga serta memberi gaji yang berpadanan. Tapikan bukan senang nak dapat kerja sekarang, melihat pada faktor ekonomi sekarang yang tak menentu. Sekejap elok, sekejap tak. Kalau apply terus dapat, memang rezeki. Sambil-sambil tengah mencari tu, rajinkan diri tanya orang lain bagaimana nak naikkan percentage untuk dapatkan interview. Banyakkan bertanya untuk mendapatkan tips. Memang orang yang sudi nak share memang tak lokek ilmu. So kali ni, dikesempatan ini, kami nak kongsi dengan sesiapa yang sudi nak baca macam mana kita nak tingkatkan peluang untuk dapatkan pekerjaan yang diimpikan atau tak pun untuk keluar dari alam pengangguran Pertama sekali perlu diingat resume , resume dan resume . Berdasarkan apa yang orang berpengalaman bagitau, resume yang kita hantar tu mesti kena simple dan

CARA MEMBENTUK DIRI MENJADI PEKERJA CEMERLANG DALAM PERSPEKTIF ISLAM

Pekerja yang mempunyai prestasi kerja cemerlang akan sentiasa menjadi buruan organisasi. Organisasi mahu menggunakan pengetahuan, kemahiran, pengalaman, kecekapan dan nilai positif yang dimiliki serta kepakaran yang ada pada pekerja sebegini agar kualiti perkhidmatan yang ditawarkan berada pada tahap cemerlang.  Pekerja yang cemerlang menyumbang kepada peningkatan kualiti dan kuantiti perkhidmatan yang baik.  Jika menemui kesulitan ketika melaksanakan tugas, perkara yang perlu dilakukan adalah berusaha mencari jalan mengatasi atau menyelesaikan masalah itu dan tidak mudah berpatah hati dan mengaku kalah sebelum menyelesaikannya. Untuk mencapai tahap kecemerlangan, seorang pekerja itu perlu menanam dan mengamalkan sifat berikut: Pro-aktif dan mengambil inisiatif Pekerja yang pro-aktif dan mempunyai sikap inisiatif adalah mereka yang melakukan usaha atau sesuatu sebelum dipaksa oleh keadaan atau diarah melakukannya. Sesuatu kerja itu perlu dilakukan dengan tekun dan teliti